S2A6: De Amalfi Kust & Capri

Crew: Carmen Kroeze & Diederik Mathol

Na Robbie, Dirk, Justin, Jan-Willen, Anne Marie, Daan, Suzan, Sophie en Niels stapt eindelijk mijn vriendinnetje Carmen op in Sicilië. We varen direct door naar het piepkleine jetset eiland Panarea. Op het eiland is maar 1 school met 2 docenten, maar het heeft wel een van de beste clubs van Italië, club Raya. Het eiland heeft geen haven, wel ankeren er tientallen superjachten die er allemaal voor een avondje ‘Raya’ heenvaren. “Gooi het anker hier maar uit!” roep ik tegen Carm. Het anker graaft zicht direct mooi in en we ontpoppen geheel in stijl van onze nieuwe omgeving een flesje champagne om de avond en onze gezamenlijke 6 weken in te luiden.

Het begint steeds harder te waaien. Op een gegeven moment waait het continu windkracht 6 en met vlagen zelfs windkracht 7. De boot durf ik zo niet achter te laten, dus onze geplande stap avond gaat niet door en wordt vervangen door een nachtje ankerwacht. Om 11 uur in de avond krijgen we plots politie aan boord. Club Raya gaat straks vuurwerk afsteken richting onze boot en wij moeten dus wegwezen. Een vleugje wanhoop slaat me om het hart. In het donker met windracht 6 de boot verleggen omdat de club waar we eigenlijk zouden moeten staan feesten vuurwerk gaat afsteken boven ons hoofd... Ik had me een beter begin van de reis met Carm kunnen voorstellen. Protsteren heeft weinig zin, dus we voeren de bevelen uit en verleggen de boot. Daarna nemen we nog een watertje voor de gezelligheid, zetten het anker alarm aan, kijken nog even naar het vuurwerk en gaan vervolgens veel vroeger dan gepland te kooi.

Het blijft maar waaien en ik kom moeilijk in slaap. Als om 2 uur in de nacht het anker alarm afgaat kan ik wel huilen. De boot is aan het krabben, maar gelukkig ligt het eerstvolgende mega jacht ver genoeg van ons vandaan zodat we geen schade maken. We hebben het een beetje gehad. Over 3 dagen moeten we mijn maatje Diederik oppikken bij Amalfi, dus we hebben nog 120 mijl op de agenda staan. De volgende ochtend moesten we sowieso vertrekken aangezien er over 2 dagen harde tegen wind wordt voorspeld. Over 6 uurtjes is het windstil en daarna zal het 24 uur niet meer waaien. In de tussentijd blijft het windkracht 6, halve wind richting Amalfi waaien. “Carm blijf maar slapen, ik vaar uit!” besluit ik daarom om 2 uur in de nacht. Kunnen we toch nog even lekker zeilen!

We pakken 6 heerlijke zeiluurtjes mee om vervolgens 24 uur op de motor te blaffen. Vanaf Amalfi varen we samen met Died naar Positano en eindigen we op het eiland Capri. De Amalfikust wordt door velen gezien als een van de mooiste kustgebieden van Europa. Ze staat dan ook in haar geheel op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is een kuststrook vol prachtige hotels, privé stranden, kleurrijke huizen op klifwanden en schilderachtige vissersdorpjes. Positano is het spectaculairst gelegen, hoog op een rots en kent in plaats van straatjes bijna alleen maar steile trapjes. Amalfi zelf is het culturele en historische hart van de regio. Een supergezellig stadje waar het stikt van de citroenen- en limocello winkeltjes. Het wereldberoemde citroendrankje heeft zijn wieg staan in de Amalfi-kust. Volgens de Italiaanse barman heb je de Amalfi-kust niet echt geproefd als je niet een keer dronken van de limocello bent geworden in zijn bar. Died: “Laten we dat maar doen dan”.

De volgende dag staat er weer een motortocht naar het eiland Capri op de planning, want waaien doet het nog steeds niet. We gooien het anker uit in Marina Piccola. Dit is niet echt een haven, maar een grote anker baai ten zuiden van het eiland. De echte haven, Marina Grande, ligt aan de noordkant van het eiland en is de duurste van de WERELD! Waarom het de duurste haven is snappen we niet helemaal, want de gemiddelde haven in Nederland ziet er beter uit. Het ligt er blijkbaar altijd vol met superjachten van Russen en Chinezen en voor hen is 4000 euro per nacht uiteraard geen probleem…

We voelen ons niet al te sportief na al die dagen motoren, dus we gaan op wandeltocht! Met een soort van zelfgebouwde cabrio taxi worden we van Marina Piccola naar het stadje Anacapri gebracht. Daar is een kabelbaan die je voor 11 euro naar het hoogste punt van Capri brengt; de berg Monte Solaro op 589 meter. We beginnen aan onze wandeltocht, maar op een gegeven moment zijn we totaal verdwaald. Uiteindelijk ziet Died ergens een rode stip op een rots en iets verderop nog een. Vanaf nu volgen we de rode stippen. Alleen wordt het pad steeds ruiger en ruwer. Op internet stond wel dat je op sommige stukken even moet doorzetten, maar als we op een gegeven moment aan een ketting van een klif moeten abseilen zetten we toch wat vraagtekens bij onze huidige route. Het begint langzamerhand wel erg spannend te worden, maar dan zien we plots een bordje waarop staat dat het nog 1km lopen is naar de stad. We zijn gered! Eenmaal op de verharde weg zijn we allemaal opgelucht en doordrenkt van het zweet stappen we weer aan boord van Zeilboot Anne Marie.

Na het dagelijkse zwem, snorkel en bier rondje sluiten we de laatste avond met Died af met een avondje stappen in Capri. Volgens traditioneel recept begint de avond met een cocktail bij Piazzetta, het bruisende dorpsplein, om vervolgens naar de exclusieve club Anema e Core Taverna te gaan. Voor 40 euro per persoon en een uurtje wachten in de rij, mag je hier naar binnen. Voor ons is deze club een unieke ervaring. Geen Dj’s of harde geluidsinstallaties maar een live bandje die Napolitaanse klassiekers ter gehore brengt. Wij mogen alleen aan de zijkant van de dansvloer staan, want in het midden gebeurt het echte werk. Rijke Italianen in strakke pakken met flessen Don Perridon bepalen hier de regels. Ons biertje smaakt er overigens niet minder goed om.

Moe maar voldaan nemen we de volgende ochtend afscheid van Died. Carm en ik varen door richting Corsica om daar Romy, een vriendinnetje van Carm, op te pikken in Bonifacio. We hebben er zijn in!

Aanstaande donderdag komt de bijbehorende aflevering online

Dit bericht is geplaatst in Blog . Bookmark de link .