S2A4: Examenreis!

Examenreis!

Route: Kos – Kreta
Crew: Suzan van Kleef & Sophie van Kleef

Na een jaar lang vol jaloezie en bewondering naar de vlogs van Zeilboot Anne Marie te hebben gekeken was het de beurt aan ons, Sophie en Suzan, om ook een weekje mee te varen met onze lieve neef. Wij hebben dit jaar allebei eindexamen gedaan dus we waren wel toe aan een lekkere zeilweek.

Als ons  vliegtuig landt in Kos staat Max ons al op te wachten met een huurauto. Na een mooi autoritje stappen we over naar de bijboot, de Anne Marie ligt namelijk op anker voor Kos stad. Nadat we onze spullen hebben gedropt, gaan we de rest van de dag lekker bijtanken aan het strand. In de avond wordt de BBQ tevoorschijn getoverd en met ondergaande zon, een koud wijntje en een enorme Rib Eye steak genieten wij van onze eerste avond op de boot.

De volgende ochtend varen we in alle vroegte de haven binnen. De nieuwe motor heeft de eerste 50 vaaruren erop zitten, dus komt er een Yanmar monteur de motor haar eerste service beurt geven, waarna we Kos alweer verlaten om in drie uur naar Turkije te varen. We vinden het allemaal wel een klein beetje spannend met al het negatieve nieuws van de afgelopen tijd. Als we de haven binnenvaren halen we direct de woede van de Turkse havenpolitie op onze hals. We waren vergeten de Griekse vlag te strijken en de Turkse vlag te hijsen. Sorry…! Het lijkt sowieso of ze hier een kleine obsessie hebben met vlaggen. Op elk gebouw zien we enorme Turkse vlaggen wapperen. We weten niet echt of we het indrukwekkend of intimiderend vinden. De haven is duur, 70 euro, en we besparen daarom maar op ons visum waar niemand om vraagt. We zijn we dus semi illegaal in Turkije. Spannend! We slenteren over de markt van Bodrum en krijgen meermaals lichtelijk verontwaardigd te horen: “Kijken, kijken niet kopen!”. Uiteindelijk koopt Max toch nog een mooie Louis Vuitton tas voor 10 euro… We sluiten onze dag in Bodrum af met Turkse thee en waterpijp. Een hele ervaring zo’n dagje Turkije.

Na 1 dagje in Turkije zeilen we alweer naar Santorini. Het is een tocht van 24 uur, dus we zeilen zelfs een nachtje door. Onze eerste nachtelijke zeiltocht! Het klinkt alleen wat stoerder dan het is, want Max vaart in zijn eentje de hele nacht door en wij liggen lekker binnen te slapen. Als we ontwaken van een diepe slaap liggen we plotseling al in de haven van Santorini. Santorini is sprookjesachtig met zijn kronkelende straatjes, witte muren, blauwe daken en de fantastische zonsondergang in Oia. Deze zonsondergang is zelfs de meest gefotografeerde zonsondergang ter wereld, maar als wij in Oia zijn is het helaas bewolkt en is er geen zon te zien.

De volgende dag besluiten we de toeristenboten achterna te varen en alle hotspots van Santorini te bewonderen. We beginnen bij de zogenaamde ‘Hot Springs’: een baaitje waar het water warmer zou moeten zijn door de hitte die de vulkaan afstaat. In werkelijkheid is het een bruine kom water die niet heel veel warmer is dat het water buiten de baai. Verder blijft je lichte bikini allesbehalve schoon en na een aantal wasbeurten is de bruine tint er nog steeds niet uit. Ja, de hot springs vallen ons wat tegen… We varen een stukje verder naar het tegenoverliggende eiland Thirasia waar we de hele middag aan de moorring genieten van het heerlijke weer. Na de teleurstelling van de bewolkte zonsondergang van gisteren besluiten we vandaag per boot de zonsondergang te bekijken, dit keer met een strakblauwe lucht. We horen wat gemopper van toeristencatamarans achter ons omdat wij recht voor hun neus liggen. “Moeten we niet even de boot verleggen?” vraagt Suus voorzichtig aan Max. “Nee, zij verpesten ook zo vaak mijn idyllische uitzicht, nu ben ik aan de beurt” is het antwoord. Wij zien een werkelijk prachtige zonsondergang en een glaasje champi maakt het plaatje helemaal compleet. Wat een geweldige ervaring.

We zetten onze reis voort richting Kreta. Met halve wind zeilen we er in 10 uurtjes heen en komen we aan in Heraklion, de hoofdstad van Kreta. Hier is niet echt een haven voor passanten, maar we hebben geluk dat er precies een plekje vrij is voor de nacht. We douchen met een tuinslang op de steiger, recht voor het havenrestaurant, en gaan daarna het centrum in voor een lekkere cocktail. De volgende ochtend varen we vroeg uit voor onze laatste stop; Chersonissos. Hier stapt ook onze neef Niels op, die ons aflost en met Max naar Italië vaart. Soof was een week geleden ook al in Chersonissos op examenreis dus ze weet precies bij welke clubs we wanneer moeten zijn.  De avond sluiten we af met een broodje krocket (kroket) bij Friet van Piet.

We hebben een geweldige week gehad met onze neef. We zijn zelfs uitgenodigd om volgend jaar een weekje langs te komen aan de andere kant van de oceaan, dus hopelijk zien en horen jullie dan weer van ons! We geven elkaar een dikke knuffel en gaan lichtelijk gespannen naar huis. Niet zozeer om de vliegreis, maar morgen krijgen wij onze examenuitslag…

GESLAAGD!!!

Kus Soof en Suus

Dit bericht is geplaatst in Blog . Bookmark de link .